Znany brytyjski rzeźbiarz i były powiernik Muzeum Brytyjskiego – Antony Gormley wystąpił w środę na zwrot marmurów Partenonu, mówiąc: „Byłbym szczęśliwy, gdybyśmy je zwrócili”. W wywiadzie dla magazynu British Archaeology rzeźbiarz wezwał British Museum do zaprzestania tego, co nazwał „obsesją klasycznego świata”.

Marmury, które zostały wyszczerbione z fasady Partenonu podczas osmańskiej okupacji Grecji, zostały zabrane z kraju na początku XIX wieku przez Thomasa Bruce’a, – lorda Elgina. Po tym, jak „Mentor”, statek wiozący je do Anglii, rozbił się na wybrzeżu Grecji, zostały starannie wyniesione na powierzchnię przez nurków. Znajdują się teraz w słabo oświetlonej części Muzeum, na tle szarych betonowych ścian.

Antony Gormley, znany rzeźbiarz i były powiernik British Museum w rozmowie na temat rzeźb, które nadal są w Muzeum, powiedział: „Byłbym szczęśliwy, gdybyśmy (je) zwrócili, ponieważ uważam, że obecne galerie nie są szczególnie inspirującym miejscem”.

Wybitny rzeźbiarz, którego prace przedstawiające ludzką postać są wystawiane w Gateshead w Wielkiej Brytanii, w Alpach i innych malowniczych miejscach, był bezpośredni na temat ekspozycji Muzeum. Nazwał to „przykładem postkolonialnej niegodziwości”.

Hartwig Fischer, dyrektor British Museum, zwrócił uwagę na rosnący ruch na rzecz kolonializmu, mówiąc, że planuje uczynić ekspozycje z kultur pozaeuropejskich bardziej widocznymi w przyszłości. Rzecznik muzeum przyznał, że „British Museum realizuje obecnie plan generalny, aby dokonać poważnych remontów infrastruktury oraz ponownie wyświetlić i zinterpretować całą kolekcję we wszystkich swoich miejscach”.

Marmury Partenonu, za które 7. Lord Elgin zapłacił władzom osmańskim 70 000 funtów, to zbiór klasycznych rzeźb z greckiego marmuru, płaskorzeźb i elementów architektonicznych, które w większości zostały stworzone przez Fidiasza i jego pomocników. Warto zaznaczyć, że Lord Elgin służył jako ambasador Wielkiej Brytanii w Imperium Osmańskim w latach 1799-1803. Hrabia twierdził, że uzyskał pozwolenie od władz osmańskich na zabranie części Partenonu i do dziś British Museum utrzymuje, że ma prawo do wystawiania eksponatów, mimo że zostały zabrane z okupowanego kraju.

Mężczyźni zatrudnieni przez Elgina odłupywali rzeźby z frontonów samego Partenonu. Wysłane z Grecji w 1812 roku rzeźby zostały ostatecznie zakupione przez rząd brytyjski w 1816 roku. Osierocone dzieła, które są obecnie wystawiane w pozbawionym okien obszarze British Museum w Londynie, stały się jednymi z najbardziej spornych obiektów historycznych w historii współczesnej. .

Historyk BBC, David Olusoga, wtrącił się do trwającego sporu. Odnosząc się tym samym do sposób w jaki muzeum prezentuje swoje zbiory. Poddał także w wątpliwość legalność tego, co znajduje się w Muzeum, sugerując, że Muzeum powinno zorganizować „przegląd ”, podczas którego wszystkie kraje mają dwie minuty na odebranie swoich artefaktów.